Isnin, 12 April 2010

WARISAN KEBANGGAAN BANGSAKU

Terdapat pelbagai warisan peninggalan keturunan bangsaku yang terdahulu. Selain dari adat resam,budaya,kesenian dan agama, warisan berbentuk bangunan juga ada yang ditinggalkan sebagai sejarah untuk tatapan generasi yang terkemudiannya. Ini adalah peninggalan yang begitu bermakna buat seluruh bangsaku. Sejarah yang menunjukkan titiktolak bermulanya penyebaran agama Islam dinegeri Melaka. Dari sinilah bermulanya penyatuan bangsaku. Pegangan hidup yang menjadikan bangsaku satu bangsa yang bermaruah dan tinggi pekertinya. Satu bangsa yang sentiasa mengamalkan sikap tolenransi dan bersatu dalam apa jua hal kehidupan. Bangsa yang dahulunya terlalu menghormati hati dan perasaan  orang lain. Sikap yang membuatkan bangsa Melayu itu unik.

                                                                                    ...pemandangan masjid kg.hulu
Antara warisan peninggalan itu adalah Masjid Kg.Hulu yang letaknya ditengah-tengah pusat Bandar Melaka dan juga tembang jawa. Masjid Kg.Hulu merupakan masjid yang tertua diMalaysia. Ini dapat dibuktikan dengan ciri-ciri senibinanya dan juga jika diambilkira bermulanya penyebaran agama Islam di Tanah Melayu. Senibina Masjid Kg.Hulu mengikut 100% senibina Masjid Demak di Indonesia. Ada yang mengaitkan Masjid Kg.Hulu sebagai masjid kedua Masjid Demak. Melaka adalah merupakan pusat penyebaran agama Islam terawal bermula pada zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi. Ini fakta yang tidak boleh dinafikan kerana dizaman kegemilangannyalah Melaka menjadi pusat tumpuan perniagaan. Banyak mubaligh-mubaligh Islam mendatangi Melaka. Selain berdagang mereka juga giat menyebarkan syiar Islam. Sultan Melakalah orang pertama memeluk Islam dizaman itu diikuti oleh pembesar-pembesar dan rakyat jelata.


                                          ...pemandangan belakang masjid


 
pemandangan dalam masjid
                                                                           
      
pemandangan sudut tepi masjid

Pada zaman penyebaran agama Islam di Tanah Jawa banyak adat resam dan budaya masyarakat pada waktu itu ditukar kaedah pengamalannya. Kebanyakkannya pada masa itu masih mengikut ajaran Hindu dan apabila Islam mula bertapak di Tanah Jawa sedikit demi sedikit adat resam dan budaya ini ditukar amalannya kepada yang berunsur Islam. Di Indonesia masyarakatnnya suka akan kesenian. Jadi atas inisiatif para wali ada kesenian yang berteraskan Islam dicipta akan tetapi masih menggunakan peralatan yang sama. Antaranya adalah wayang kulit dan tembang jawa. Para pendakwah Islam pada waktu itu menggunakan kaedah ini untuk menambat hati masyarakat Jawa agar mendekatkan diri dan mengamalkan ajaran Islam.




...tembang jawa

Secara tidak langsung hati mereka tersentuh dan akhirnya menganut agama Islam. Maka dengan secara tak langsung hampir keseluruhan penduduk Tanah Jawa memeluk Islam. Disini jugalah bermulanya penyatuan dan kesatuan antara masyarakat yang begitu menyukai akan kesenian mereka walaupun senikata dan jalan ceritanya ditukarkan dengan perkara-perkara yang bersangkut paut dengan agama Islam. Sesuatu yang begitu lembut dan menyentuh perasaan.  Cara pendekatan yang begitu berkesan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan