Ahad, 11 April 2010

KISAH YANG LAMPAU

Terkenang zaman kanak-kanak dimana aku membesar bersama dengan rakan-rakan sebaya denganku ada ketikanya mengetuk hati dan perasaanku. Mengimbau sejarah silam bersama mereka menyelusuri segenap pelosok kampung sungguh mengujakan. Saat di sekitar tahun 60an dan 70an terlalu terpahat disanubariku. Apatah lagi segalanya serba kekurangan tidak seperti sekarang. Kami berlari merentas batas-batas sawah,bergelumang dengan lumpur sambil mencari ikan. Hiruk pikuk dibuatnya tatkala sama-sama berendam dan berenang disungai atau benteng. Ada yang membuat terjunan seolah-olah lagak ahli sukan professional.


..mandi disungai

Beralun dan berombak air dibuatnya. Yang pandai menyelam adakala membuatkan hati kami risau. Apa taknya menyelam sambil tak timbul-timbul. Selang 20 minit baru menampakkan wajahnya sambil tersenyum. Yang suka mengail sungailah menjadi  lubuk mencari ikan. Sepat, sembilang,haruan,puyu dan belida adalah sasaran mereka. Dimusim menuai padi sungai juga menjadi tumpuan. Diempangannya sungai disebelah atas dan bawah. Yang tengah-tengah ditimba airnya agar kering.
Maka kelihatanlah ikan-ikan melompat dan tinggal dalam lumpur. Ada ketikanya mereka memperolehi hasil yang lumayan. Yang tak sabar melakukan kerja ini lain pula jadinya. Mereka lebih gemar menuba. Maka beratuslah ikan yang mabuk timbul dipermukaan air. Satu penganiayaan.


..kebun getah

Kami tidak mempunyai alat sukan atau permainan yang
canggih tatkala itu. Getah sekerap menjadi bahan untuk dijadikan bola. Berjela-jela sekerap yang diperlukan untuk membuat lilitan sebesar yang dikehendaki. Kebun getahlah tempat kami mendapatkan sekerap itu. Ada ketika kami dikejar dan dihamun oleh tuan punya kebun. Apa taknya kami 'mencuri' hasil torehan mereka. Maka bertempiaranlah kami berlari menyelamatkan diri. Yang sering kami lakukan adalah permainan baling kotak, uji kekuatan biji getah, lawan 'spider' kecil,galah panjang dan teng-teng. Diwaktu kenduri kawin polis santrylah menjadi permainan yang diminati. Selalu dimainkan berkumpulan. Adakala satu kampung kami menyorok agak sukar ditangkap dan akhirnya diistihar menang sebab kumpulan yang satu lagi mengaku kalah.


..sawah padi walaupun bukan dikampungku

Apabila umur meningkat sedikit walaupun dizaman kanak-kanak permainan gasing dan getah domba menjadi pilihan kami. Ada yang terisak menangis akibat gasingnya terbelah dipaku gasing kawan. Yang pandai bermain getah domba selalu memperolehi getah yang banyak dalam poket seluar mereka. Dimusim berangin permainan layang-layang menjadi kegemaran. Sawahlah tempat kami bermain menaikkan layang-layang. Gembira hati kami melihat layang-layang yang memenuhi ruang udara.

Ini semuanya berlaku dimasa kami berumur sekitar 7 sehingga 12 tahun. Zaman tatkala kampung kami masih lagi dalam keadaan yang begitu harmonis dengan indah. Segalanya serba kehijauan dengan pokok-pokok dan tumbuhan. Sungguh mendamaikan hati. Kini semuanya telah tiada. Aku begitu merindukan saat dan ketika itu. Satu perjalanan kehidupan yang mengasyikkan dan tidak akan diperolehi lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan